Proud to be Senior

Uit het jaarverslag van de Ombudsman Pensioenen 2012 blijkt dat het aantal klachten over de pensioenfondsen is gedaald. Veel klachten blijken voort te komen uit onbekendheid met de pensioenregeling.

 

Te hoog gespannen verwachtingen en onbekendheid met het pensioenreglement zorgt er voor dat het pensioen de ontvanger tegenvalt op het moment dat bekend is hoeveel hij pensioen daadwerkelijk gaat ontvangen. Toch is het aantal klachten bij de Ombudsman Pensioenen in 2012 ten opzichte gedaald, van 636 zaken in 2011 naar 577 zaken in 2012. De daling kan volgens de ombudsman het gevolg zijn van de interne klachtenbehandeling die de pensioenuitvoerders zelf hebben. Wel vraagt de Ombudsman die klachtenafhandeling op wat meer afstand te zetten van het bestuur, bijvoorbeeld door een externe deskundige aan de klachtencommissie toe te voegen.

Deelnemers van pensioenfondsen blijken nog steeds vaak niet op de hoogte te zijn van het reglement van hun pensioenfonds en laten zo bijvoorbeeld de premievrije pensioenopbouw bij arbeidsongeschiktheid aan hun neus voorbij gaan. Komen ze er na verloop van tijd achter, dan is het te laat en missen ze een flink deel van hun pensioen. Bij alle belangrijke gebeurtenissen in het leven vragen aan het pensioenfonds of dit gevolgen heeft voor het pensioen en wat moet worden gedaan om die gevolgen te vermijden zou de deelnemers veel teleurstelling achteraf besparen.

 

Nico van Scheijndel

7 juni 2013

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.