Voor het eerst zijn er meer dodelijke fietsende verkeersslachtoffers dan automobilisten. In het totaal daalde het aantal dodelijke verkeersslachtoffers van 629 in 2016 naar 613 in 2017. Van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers zijn er 206 fietsers. Driekwart van hen is 65-plusser en een kwart van die 206 reed op een elektrische fiets. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers onder oudere fietsers is des te opvallender als je het afzet tegen over de totale bevolking én het feit dat ouderen minder fietskilometers afleggen dan andere leeftijdsgroepen.
Zelf was ik gisterenavond op weg naar de fractievergadering van 50Plus Rotterdam het asfalt van de Coolsingel aan het kussen. Dit omdat een toerist de Coolsingel mooier vond dan de fietsers op de Coolsingel. Van uitwijken was geen sprake meer en zowel hij als ik lagen op de grond. Beiden mankeren we op wat blauwe plekken na niets, maar mijn voorvork is gebroken. Gelukkig allemaal te repareren, maar het toont wel aan dat een ongeluk in een klein hoekje zit.
50Plus Rotterdam wil niet alleen om mijn veiligheid, maar vooral voor al die andere Rotterdamse fietsers en dan de oudere fietsers in het bijzonder, veiliger wegen voor fietsers. Rotterdam zet al jaren in op fietsen en doet dat best goed. Maar zoals gisterenavond weer bleek bij mijzelf, het kan nog stukken beter.
Opvallend in het bericht van het Centraal Bureau voor de Statistiek is dat 25 procent van de verkeerslachtoffers een elektrische fiets had. Dat is veel want er zijn naar schatting in Nederland 22,8 miljoen fietsen en 1,9 miljoen elektrische fietsen. Fietsen op een elektrische fiets blijkt dus vele malen gevaarlijker dan op de gewone fiets. 50Plus Rotterdam zou net als Veilig Verkeer Nederland graag zien dat winkeliers meer begeleiding geven aan de (nieuwe) gebruikers van de elektrische fiets om zo het aantal verkeersdoden te helpen dalen.
Nico van Scheijndel
25 april 2018