Proud to be Senior

Abonnementen die via telefonische verkoop worden aangegaan en waar je uiteindelijk niet op zit te wachten en maar moeilijk van af kan komen, zijn de grootste ergernis bij consumenten.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) maakte gisteren bekend dat de grootste ergernis bij consumenten momenteel de ongevraagd aangeboden abonnementen zijn. Via agressieve verkoop aan de telefoon worden de abonnementen aangeboden en afgesloten. Vaak gaat het om abonnementen op kortingssites. De consument komt maar moeilijk van de abonnementen af. Toch hoeft dat niet zo moeilijk te zijn volgens de ACM, maar veel consumenten kennen hun rechten niet.
Een telefonisch afgesloten abonnement is alleen geldig als er binnen veertien dagen een schriftelijk bevestiging komt van de klant. Dat kan door een handtekening te zetten onder de overeenkomst of een e-mail of brief te sturen waarin je verklaart akkoord te gaan met het abonnement. Is die schriftelijke bevestiging er niet, dan is het abonnement niet geldig en hoef je ook niet te betalen. Ook niet als de incassobureaus brieven sturen of aan je deur komen.
De ACM trekt de conclusie dat verkoop van abonnementen de grootste ergernis is van consumenten omdat dit de meest gestelde vragen zijn op haar consumentenloket: Consuwijzer.nl. Deze website werd het afgelopen half jaar 1,4 miljoen keer bezocht. De meest gestelde vraag was: Wat kan ik doen tegen agressieve telemarketing?
De ACM geeft in haar bericht aan dat zij scherp gaat toezien op naleving van de schriftelijkheidsvereiste en de regels voor telemarketing.

Nico van Scheijndel

27 juli 2017

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.