Proud to be Senior

Een telefoontje naar de klantenservice mag niet meer kosten dan de normale kosten naar een vast of mobielnummer. In Nederland zelfs niet meer dan € 1 per gesprek.

Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft op verzoek van de Rechtbank te Stuttgart geoordeeld dat een telefoontje naar de klantenservice niet meer mag kosten dan de kosten voor een normaal gesprek. De Rechtszaak was aangespannen door een Duitse vereniging, die strijd tegen oneerlijke handelspraktijken tegen de Duitse elektronicawinkel Comtech.
Het Europese hof heeft geoordeeld dat consumenten zonder bijkomende kosten contact moeten kunnen opnemen met een bedrijf over onderling gesloten overeenkomsten. De klantenservice is namelijk de plek waar consumenten terechtkunnen, als zij gebruik willen maken van hun recht op garantie of als zij een aankoop willen annuleren. Als een bedrijf daar extra kosten aan mag verbinden, kan dat klanten daarvan weerhouden, aldus het hof.
In Nederland mogen al geen extra kosten voor een telefoontje naar de klantenservice in rekening gebracht. Wel mogen bedrijven een zogenaamd informatietarief per gesprek rekenen bovenop het normale tarief. Het informatietarief mag niet hoger zijn dan €1 per gesprek, zoals bij de Plustelefoon.

Nico van Scheijndel

3 maart 2017

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.