Proud to be Senior

De Nationale Ombudsman is kritisch over de digitaliseringsdrang van de overheid. De overheid mag de burger niet dwingen tot alleen maar gebruik van e-mail.

Dagblad Trouw heeft de hand weten te leggen op het onderzoeksrapport van de Nationale Ombudsman naar het verdwijnen van de blauwe envelop. De conclusie van de ombudsman is dat de overheid de blauwe envelop te snel afschaft en de burgers te weinig informatie geeft. Het rapport wordt morgen aan de staatsecretaris Wiebes van Financiƫn aangeboden. De Ombudsman heeft het onderzoek naar het verdwijnen van de blauwe envelop gedaan, nadat hij veel klachten over het verdwijnen ervan had ontvangen.
Ombudsman Renier van Zutphen vindt dat de overheid burgers niet kan dwingen tot alleen maar het gebruik van e-mail. Daardoor komen de zwakkeren in de samenleving in de problemen. Juist zij zijn ruim vertegenwoordigd in de groep van ongeveer 1,6 miljoen mensen die digitaal niet vaardig zijn; onder hen veel ouderen. De ombudsman draait de zienswijze van de overheid om, en stelt dat digitaal communiceren met de burger een extra service kan zijn, dus niet de hoofdvorm.
De blauwe envelop verdwijnt volgens de plannen van de Belastingdienst in fases. Eerst is de voorschotbeschikking voor burgers die recht hebben op huur- of zorgtoeslag alleen digitaal verzonden. Staatssecretaris Wiebes wil dat over enkele jaren de aangifte en andere correspondentie alleen nog maar digitaal verloopt.

Nico van Scheijndel

4 april 2016

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.