Proud to be Senior

Gisteren is een Europees digitaal platform geopend waar consumenten die ontevreden zijn over een online gekocht product hun klacht kunnen laten afhandelen.

De Europese Commissie heeft gisteren een digitaal platform geopend voor Europese consumenten over in de EU gevestigde online verkoper. Consumenten met een klacht over hun aankoop kunnen die nu door deze geschillencommissie laten afhandelen. De geschillencommissie is eenvoudiger, sneller en goedkoper dan een rechtszaak.
De consument (en in sommige landen de verkoper met een klacht over de klant) kan een klacht indienen bij het platform. Vervolgens moeten de koper en verkoper het samen binnen dertig dagen eens worden welk geschillenorgaan de zaak afhandelt. Meestal neemt de procedure daarna negentig dagen in beslag. Voor vragen en hulp kunnen consumenten contact opnemen met een nationaal contactpunt. Nederlandse consumenten moeten daarvoor contact opnemen met het Europees Consumenten Centrum (eccnederland.nl).
Komen partijen na bemiddeling door het geschillenorgaan er niet uit, dan kan nog altijd de gang naar de rechter gemaakt worden.

Nico van Scheijndel

16 februari 2016

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.