Met de incassobureaus in Nederland is veel mis, de Autoriteit Consument en Markt onderzocht vele klachten en ziet dat het probleem breed in de sector speelt.
Incassobureaus brengen onterechte extra kosten inrekening, of is het onduidelijk wat de in rekening gebrachte kosten inhouden. Ook voeren incassobureaus ontoelaatbare druk uit en dreigen ze met maatregelen die ze niet mogen toepassen, zoals beslaglegging of de verkoop van de inboedel.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) deed onderzoek naar de praktijken van incassobureaus en concludeert dat er veel mis is met de incassobureaus. Volgens ACM-bestuurslid Anita Vegter speelt het probleem breed in de branche en is voor het bestrijden van de misstanden een brede aanpak nodig.
Voor haar onderzoek gebruikte de ACM klachten die bij Consuwijzer en op internetfora binnen kwamen. Ook zijn bijna 400 geanonimiseerde incassobrieven bestudeerd, die de ACM kreeg van schuldhulpverleners.
De ACM gaat samen met de Autoriteit Financiële Markten de sector aanpakken. Hoe ze dat gaan doen is nog niet besloten. Incassobureaus kunnen uiteindelijk boetes krijgen als ze zich niet aan de regels houden. Consumenten kunnen een klacht over een incassobureau melden bij ConsuWijzer.
Nico van Scheijndel
Bron: ANP
5 november 2015