Proud to be Senior

Consument beter beschermd

juni 13th, 2014

Nieuwe Europese en nationale wetgeving beschermen de consument vanaf vandaag beter. De bedenktijd neemt toe, afzeggen van de koop is gemakkelijker en de informatie moet duidelijker.

 

Vanaf vandaag is de consument die anders dan in een daadwerkelijke winkel iets koopt beter beschermd. Bij online aankopen en overeenkomsten die consumenten telefonisch, aan de deur of op straat aangaan zijn de rechten van de consument toegenomen. Zo is de bedenktijd na aankoop verlengd van zeven naar veertien dagen en is een dergelijke overeenkomst pas geldig wanneer die met een daadwerkelijke handtekening is bevestigd. Verder mogen 0900-nummers voor bestaande klanten niet meer zijn dan € 1 naast de gewone telefoonkosten. En mogen bedrijven geen extra kosten in rekening brengen wanneer je met een creditcard of acceptgiro wil betalen. Ook de levertijd van gekochte producten is begrenst, dat moet, tenzij er andere afspraken zijn gemaakt, binnen 30 dagen gebeuren. Meent u dat u het slachtoffer bent van een oneerlijke handelspraktijk, dan kunt u vanaf vandaag met een eenvoudig briefje aan de verkoper de koop ongedaan maken. Een oneerlijke handelspraktijk is bijvoorbeeld misleidende reclame (meer beloven dan ze leveren) of onder druk gezet worden te kopen bij een verkoopdemonstratie. Zegt u de koop op, dan moet de verkopende partij aantonen dat van oneerlijkheid geen sprake is.

Meer informatie over de nieuwe wetten vindt u bij de Consumentenbond.

 

Nico van Scheijndel

13 juni 2014

 

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.