Proud to be Senior

Digitaal kaartje vaak lastig

augustus 8th, 2017

Het Kruidvat verkocht in haar laatste treinkaartjes-actie geen echte kaartjes meer, maar een code waarmee je zelf het kaartje moet activeren. Veel ouderen lukt dat niet.

Het zijn aantrekkelijke acties die onder andere het Kruidvat en AH regelmatig voeren: voor een klein bedrag een (lange) treinreis maken. Voor veel ouderen die bij het Kruidvat een dergelijk kaartje wilden kopen, bleek de nieuwe vorm echter een brug te ver. Ze kochten namelijk geen kaartje waarmee ze op pad konden. Ze kregen in plaats van een kaartje een code waarmee ze zelf op de computer hun kaartje moesten activeren.
Dat activeren blijkt voor veel ouderen die niet zo of helemaal niet handig zijn met de computer te moeilijk. Een voorval bij het Kruidvat waar een ouder echtpaar zo’n code-kaartje kocht en niet geholpen werd, leidde nadat een buurtbewoner het voorval op Facebook had gezet, tot 128.000 mensen die het voorval deelden. De verontwaardiging werd algemeen gevoeld.
De verkoper wilde het kaartje niet terugnemen nadat de klant had aangegeven niet met een dergelijk code om te kunnen gaan. Henk Krol van 50Plus signaleert meer van dergelijke code-kaartjes waarbij mensen die niet goed met een computer om kunnen gaan in de kou staan. Hotelboekingen, goedkope tickets voor een dagje naar een attractiepark of prepaid telefoonkaarten moeten ook vaak online worden geactiveerd. En ook officiële zaken, zoals bankieren en Belastingaangifte gaan meer en meer digitaal. “Dat is echt niet alleen voor ouderen lastig,” merkt Krol op.
Het Kruidvat zegt het gebeuren te betreuren en de actie te evalueren voordat ze een nieuwe start. De ANBO vindt dat de verkoopster ten minste aan de klant had kunnen vragen of ze met het code-kaartje uit de voeten kon voordat ze het kaartje kocht.

Nico van Scheijndel

8 augustus 2017

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.