Proud to be Senior

Bankservice voor ouderen

juni 6th, 2017

Banken sluiten hun filialen en proberen hun klanten te verleiden hun bankzaken via het internet te doen. Voor ouderen zijn er cursussen en servicemedewerkers.

Steeds meer bankfilialen sluiten, de verwachting is zelfs dat ze uiteindelijk helemaal verdwijnen. Om het gat in dienstverlening te dichten verwijzen banken graag naar internet. Voor veel ouderen is internetbankieren echter een brug te ver. Om deze oudere klanten tegemoet te komen zetten banken servicemedewerkers is. De ABN AMRO heeft de zogenaamde seniorencoachs, die voorlichting geeft over betalen, lenen, sparen en verzekeren en dat in een huiselijke sfeer. De Rabobank heeft landelijk inmiddels duizend seniorencoachses die instructies geven en in incidentele gevallen bij de ouderen of hun mantelzorgers op bezoek gaan. De ING zoekt de oplossing in het openen van servicepunten in winkelcentra. Alleen de SNS sluit geen filialen, maar opent er juist meer.
Wilma Schrover van KBO-Brabant vindt al die initiatieven wel mooi, maar wijst erop dat het een fictie is dat alle ouderen kunnen internetbankieren. “Voor de oudsten is een workshop geen optie. Zij gaan dat echt niet meer leren”. Schrover vindt dan ook dat voor elk filiaal dat sluit een consequente oplossing moet komen. Bijvoorbeeld een haal- en brengservice voor ouderen naar de dichtstbijzijnde bank, zoals de Rabo al doet.

Nico van Scheijndel

6 juni 2017

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.