Proud to be Senior

De helft van de bevolking betaalt wel eens voor online kijken van video, maar er is een groot verschuil tussen hoe jongeren en 55-plussers televisie kijken.

Bijna de helft (49 procent) van de volwassen Nederlandse bevolking betaalt wel eens voor online kijken van video. Het betreft dan vooral diensten van Netflix en RTL XL. Vorig jaar betaalde volgens onderzoekster van GfK die het kijkgedrag onderzocht, nog 44 procent voor online video. De onderzoekster durft niet te voorspellen hoe snel ons kijkgedrag zal veranderen, maar wel dat ons kijkgedrag op termijn verandert. Dit omdat jongeren al zo verweven zijn met het internet en hun smartphone dat zij op een heel andere manier televisie kijken. Dat is ook zichtbaar in de cijfers. Kijkers die tussen de 18- en 34 jaar zijn zien dagelijks 3 uur en 40 minuten online video, bij 55-plussers is dat slechts 40 minuten gemiddeld per dag.
De 18 tot 34-jarigen die een betaald videoabonnement hebben, denk bijvoorbeeld aan Netflix, kijken hier de helft van de tijd naar. Voor de keuzes laten ze zich volgens GfK vooral leiden door aanbevelingen van vrienden, familie, promotievideo’s en trailers. De 55-plusser, die dus nog vrij weinig online video kijkt, laat zich voor keuzes nog altijd leiden door de favoriete tv-kanalen en de gids.
De invloed van online video neemt toe, maar ouderwets televisie kijken naar programma’s op vaste tijdstippen doet nog steeds 95 procent van alle Nederlanders. Ouderwets televisie kijken lijkt dus nog niet zo snel te veranderen.

Nico van Scheijndel

14 juni 2017

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.