Proud to be Senior

Consumenten zijn steeds minder bereid om hun persoonlijke gegevens te delen met een winkelier of winkelketen. Een voordeeltje trekt ons vaak wel over de streep.

ABN Amro heeft onderzoek gedaan naar de bereidheid van consumenten om hun gegevens te delen met winkeliers of winkelketens. Die bereidheid is de afgelopen twee jaar gedaald. Maar hoewel klanten hun gegevens liever niet delen, is 70 procent bereid ze toch te delen als winkeliers transparant zijn over het gebruik van de gegevens. Naast transparantie moet de winkelier de consument een financieel voordeel geven.
De ABN Amro deed haar onder zoek onder 1500 respondenten. Wat opviel is dat consumenten een stuk kritischer zijn geworden bij het afgeven van hun gegevens. Van de consumenten zegt 57 procent geen persoonlijke informatie meer te willen verstrekken aan winkels en bij webwinkels zelfs 60 procent.
Daarnaast heeft 25 procent van de ondervraagden een zogenoemde adblocker geïnstalleerd op zijn computer om advertenties tegen te houden. De weerzin tegen het geven van persoonlijke informatie komt volgens Henk Hofstee van Sector Banker Retail mede door nieuwe marketingtechnieken. Hierdoor is het mogelijk om personen die eerder op een onderwerp gezocht hebben, vervolgens advertenties over dit onderwerp te laten zien. Dat geeft de consument volgens Hofstee een onbehagelijk gevoel.

Nico van Scheijndel

9 februari 2016

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.