Proud to be Senior

Nieuwe fraudetruc met bankpassen

september 18th, 2015

De Fraudehelpdesk waarschuwt voor een nieuwe truc die fraudeurs bedacht hebben. Met een e-mail wordt gevraagd de verlopen bankpas terug te sturen naar de bank.

 

Fraudeurs zijn creatief, als de ene truc is uitgewerkt verzinnen ze een nieuwe. Nu spelen ze in op berichten van de bank dat er iets gaat veranderen met de bankpas of zoals bij de Rabobank met het hulpmiddel voor internetbankieren. Klanten onthouden volgens de Fraudehelpdesk dat er iets gaat veranderen, maar weten niet meer precies wat. Criminelen maken gebruik van de verwarring.

Consumenten krijgen een e-mail waarin ze gevraagd wordt de verlopen bankpas op te sturen, in de e-mail staat een link naar een online formulier. Op dit formulier wordt gevraagd persoonlijke gegevens in te vullen. Daarna worden instructies gegeven voor het opsturen van de bankpas. Met die informatie en de pincode kunnen de daders makkelijk aan geld komen.

Banken vragen echter nooit om uw verlopen bankpas terug te sturen. U mag een verlopen bankpas zelf vernietigen door de pas door te knippen, zowel de magneetstrip als de chip.

De Fraudehelpdesk kreeg de frauduleuze e-mail zelf in drie dagen negentig keer toe gestuurd, maar ook de Rabobank, SNS en de ABN Amro kregen meldingen van deze nieuwe vorm van fraude.

Nico van Scheijndel

18 september 2015

 

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.