Proud to be Senior

 

De Zilverlijn blijkt een groot succes. Wekelijks worden 250 eenzame ouderen bereikt die de dienst zeer waarderen. Na afloop van de pilot volgt zeker een vervolg.

 

De Zilverlijn die nu nog door medewerkers van de KPN wordt bediend, is een groot succes. Iedere werkdag bellen tien medewerkers van de KPN, vijf in de ochtend en vijf in de middag, vanuit de Zilverlijnbus eenzame ouderen. De eenzame ouderen die gebeld worden hebben zich bij het Nationaal Ouderenfonds aangemeld voor een praatje.

In Nederland zijn een miljoen eenzamen, waarvan 220.000 zeer eenzaam. De laatsten hebben maar een sociaal contact per maand. Met de Zilverlijn hoopt het Ouderenfonds de eenzaamheid te doorbreken.

Het werk van de vrijwilligers van de Zilverlijn wordt door deze ouderen zeer gewaardeerd en ook het Nationaal Ouderenfonds is enthousiast over de resultaten tot nu toe. Nu is de Zilverlijn nog een pilot die loopt van maart tot eind oktober dit jaar. Volgens de projectleider Willem Schortinghuis is het hoofddoel van de pilot enerzijds een luisterend oor bieden en anderzijds achterhalen waar zij eventueel ondersteuning kunnen gebruiken. Beide doelen lijken gehaald. De volgende stap is de behoefte van de ouderen beter in kaart te brengen. Nu is de Zilverlijn nog een dienst die tijdens de weekdagen van 9.00 tot 17.00 wordt verleend, maar misschien willen de ouderen ook zelf met de Zilverlijn bellen of juist iemand in het weekend spreken.

Na afloop van de pilot wil het Nationaal Ouderenfonds met eigen vrijwilligers de Zilverlijn voortzetten. Schortinghuis hoopt dat de Zilverlijn zich ontwikkelt tot een 24-uurs dienst, net als haar voorloper uit Engeland: The Silver Line.

Nico van Scheijndel

15 september 2015

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.