Proud to be Senior

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat meer dan de helft van de onderzochte webwinkels zich niet houdt aan de wettelijke regels bij retourzendingen.

 

De Consumentenbond plaatste bij 200 webwinkels drie verschillende bestellingen en zond die steeds na ontvangst binnen veertien dagen retour. Vervolgens betaalden de webwinkels het betaalde bedrag te laat of onvolledig terug. Bij 57 procent van de webwinkels werd het aankoopbedrag na de retourzending te laat betaald of ging het op een andere manier mis. Bij een webwinkel moest de Consumentenbond 86 dagen wachten op haar geld. Bij vijftien webwinkels is nog steeds niet terugbetaald en bij negen webwinkels is het bestelde nimmer bezorgd.

Wettelijk gezien heeft een koper een bedenktijd van veertien dagen. Stuurt hij binnen die termijn de gehele zending retour, dan moet hij volgens de wet binnen veertien dagen het aankoopbedrag en de oorspronkelijke verzendkosten teruggestort krijgen. De grote webwinkels van H&M, Bol.com en de Beijenkorf houden zich aan de regels, maar het merendeel van de webwinkels dus niet. Ook de keurmerken als Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk zijn geen garantie voor een correcte afwikkeling.

Nico van Scheijndel

25 augustus 2015

 

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.