Proud to be Senior

Slimme meter verlaagd nota niet

september 26th, 2017

Energiemaatschappijen verlagen de energienota niet automatisch als daar aanleiding toe is, mede omdat hun klanten liever niet nabetalen.

Volgens een onderzoek van gaslicht.com onder zestien energieaanbieders blijkt dat vrijwel geen van hen de energienota verlaagd als daar aanleiding voor is. Zo’n aanleiding kan het plaatsen van zonnepanelen of warmtepomp zijn of als een alleenstaande in het huis komt te wonen waar voorheen een heel gezin woonde.
Met de slimme meter die al in ongeveer drie miljoen huishoudens hangt, kunnen energiemaatschappijen (met toestemming van hun klanten) meerdere malen per dag de meterstanden uitlezen. Die gegevens gebruiken ze vervolgens niet om de energienota mee te verlagen. Ze vrezen dat hun klanten toch ineens meer energie gaan gebruiken en aan het einde van het jaar moeten bijbetalen. Voor de veiligheid nemen ze het verbruik van de laatste drie of vijf jaar om het maandbedrag vast te stellen.
Klanten mogen als ze dat willen wel vaak zelf hun maandbedrag bijstellen, maar wel met maximale bedragen. Zo mogen Eneco-klanten hun maandnota met maximaal 10 procent verlagen, terwijl verhogen tot 200 procent kan.
Overigens blijkt uit het onderzoek ook dat klanten zelf ook liever teveel betalen. Ze weten dan zeker dat ze goed zitten en krijgen aan het einde van het jaar eventueel nog wat geld terug.

Nico van Scheijndel

26 september 2017

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.