Proud to be Senior

De Rabobank gaat als eerste weer controleren of bij overschrijvingen de opgegeven naam klopt bij het ingevoerde rekeningnummer. De verwachting is dat andere banken zullen volgen.

Vanaf vandaag voert de Rabobank de controle van de naam en het IBAN-nummer weer in. Deze controle was bij de invoering van de IBAN-rekeningnummers verdwenen. Uit onderzoek van Nederlandse banken blijkt dat klanten maandelijks 1300 keer een verkeerde overboeking maken. Vaak gaat het dan om oude rekeningnummers of een fout met het adresboek. Is er geld foutief overgeboekt dan valt het vaak niet mee om dit geld weer terug te krijgen.
Door opnieuw de naam-rekeningnummer-controle in te voeren, zijn foutieve overboekingen te voorkomen. De Rabobank geeft in de door haar nieuw ontwikkelde naamcheck de klant een seintje als naam en rekeningnummer niet overeenkomen. De klant moet dan zelf actie ondernemen.
De verwachting is dat de andere banken het voorbeeld van de Rabobank zullen volgen.

Nico van Scheijndel

5 september 2017

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.