Proud to be Senior

Vanaf volgende maand mogen de snelle e-bikes, de pedelecs niet langer op het fietspad, maar moeten op de gewone weg.

De huidige fietspaden zijn niet berekend op de fietsers die tot 45 kilometer per uur kunnen. Deze zogenaamde pedelecs maken het fietsen op het fietspad gevaarlijk en moeten vanaf volgende maand op de gewone weg. De gebruikers van de pedelecs zijn daar niet blij mee, want het auto- en vrachtverkeer is juist voor hen weer gevaarlijk.
Volgens onderzoekers van de Rijksuniversiteit van Groningen moet de huidige fietsinfrastructuur van Nederland op de schop. Het zijn niet alleen de pedelecs die een gevaar vormen op de huidige fietspaden. Ook e-bike en elektrisch aangedreven bakfietsen maken het op de huidige fietspaden een stuk gevaarlijker voor de gewone fietsers.
De Groningse onderzoekers pleiten voor een nationaal snelfiets-wegennet met verschillende snelheden per rijstrook. “Dat zou een mooie oplossing kunnen zijn. De infrastructuur wordt zo aangepast naar de toename van de type fietsers en de snelheidsverschillen”, zegt onderzoeker Paul Plazier. “De forens zal baat hebben bij fietssnelwegen, met routes die breder zijn en meer overzicht bieden. Waardoor je op hoge snelheid naar je werk kunt.”
Niet alleen het nationaal snelfiets-wegennet moet een oplossing bieden voor de verschillende fietsvormen. Ook het veiliger maken van de fietspaden moet helpen, door bijvoorbeeld de paaltjes te verwijderen en de fietspaden te verbreden. Ook moeten speciale cursussen e-bike, voor vooral oudere e-bike gebruikers, helpen het fietsen zelf en de fietspaden veiliger te maken.

Nico van Scheijndel

12 juni 2017

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.