Proud to be Senior

In Europa zijn miljoenen burgers het slachtoffer geworden van ongewenste abonnementen. Een op de vijf betaalt en is gemiddeld € 115,70 kwijt.

De afgelopen drie jaar zijn in Europa 3,5 miljoen burgers het slachtoffer geworden van aanbieders van ongewenste abonnementen. Ze denken dat ze een goedkoop product krijgen, maar dat blijkt vaak een duur abonnement. Vervolgens krijgen ze met ongewenste nota’s en aanmaningen te maken, ondanks dat ze nooit een bestelling hebben geplaatst. Gemiddeld zijn de gedupeerden € 115,70 kwijt aan dit soort abonnementen.
Het onderzoek is gedaan in Zweden, Noorwegen, Finland, Nederland, België en Oostenrijk door Sifo Kanter. Deze deed dit in opdracht van het Zweeds Europees Consumenten Centrum (ECC) en de Zweeds Consumentenautoriteit. In de onderzochte landen komen problemen met ongewenste abonnementen het meeste voor.
In België en Nederland zijn het vooral jongeren die het slachtoffer worden van deze praktijken. Ze klikken op aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn en dat blijkt ook zo. Mannen zijn vaker het slachtoffer van aanbiedingen op het gebied van tablets, mobiele telefoons, antivirus producten en computerdiensten. Vrouwen werden het slachtoffer als ze dieet- of schoonheidsproducten bestelden.
De slachtoffers blijken hun rechten niet goed te kennen. Zo weet 51 procent niet dat ze hun bank of creditcardaanbieder kunnen benaderen met een terugbetalingsverzoek wanneer de verkoper weigert terug te betalen.

Nico van Scheijndel

11 mei 2017

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.