Proud to be Senior

Ouderenorganisatie ANBO is dit paasweekend een meldpunt gestart voor huurders die in hun huurcontract verplicht zijn diensten af te nemen van bepaalde leveranciers.

Een conflict tussen bewoners en verhuurder in de Groningse Vondelflat heeft ouderen organisatie ANBO doen besluiten om met een meldpunt te komen. Het meldpunt is er voor huurders die net als in Groningen verplicht worden om huishoudelijke diensten, maaltijden of wasservice verplicht moeten af nemen van de leverancier die de verhuurder gecontracteerd heeft.
In Groningen draaide het conflict om het wel of niet zelf een cateraar naar keuze te mogen vragen maaltijden te bezorgen. Andere cateraars mochten van de directie het gebouw niet meer in en er werd zelfs met boetes en rechtszaken gedreigd. De ANBO heeft afgelopen vrijdag 160 pizza’s laten bezorgen en de zaak zo in de openbaarheid gebracht. Ondertussen zijn de interim-directeur en de bewonersvereniging weer in gesprek met elkaar en staat het de bewoners vrij tot dat er een oplossing is, om hun maaltijd daar te bestellen waar ze willen.
Ouderenorganisatie ANBO heeft gemerkt dat niet alleen in Groningen dergelijke problemen spelen, maar ook elders in het land. Eigenlijk zou met nieuwe wetgeving uit 2016 het probleem er niet moeten zijn. De nieuwe wet wil juist dat wonen en zorg gescheiden worden, ofwel niet meer een alles-in-een-huurcontract. Hierdoor zouden er met verschillende contracten voor maaltijden, huishoudelijke hulp, klussendienst of wasservice meer keuze vrijheid zijn.
Hebt u ook een klacht over verplichte winkelnering, dan wil de ANBO die graag ontvangen zodat ze ermee aan de slag kunnen. Uw klacht melden doet u hier.

Nico van Scheijndel

18 april 2017

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.