Proud to be Senior

Pepernotenindex

december 5th, 2016

Het Centraal Bureau voor de Statistiek houdt de verkopen van sinterklaassnoepgoed bij. Het werd later dan vorig jaar verkocht en de pieken liggen bij de intocht en pakjesavond.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) houdt via de scannerdata van supermarkten bij hoeveel sinterklaassnoepgoed er is verkocht en wanneer; ze verwerkt dat vervolgens in de pepernoten index. Eigenlijk zijn de scannerdata van de supermarktketens bedoeld om sneller inzicht te krijgen in de consumptie in Nederland. Een andere reden om de scannerdata te verzamelen is, omdat de gegevens gebruikt worden voor het opstellen van het prijsindexcijfer. Deze index wordt door veel instellingen en bedrijven gebruikt voor prijsverhogingen.
Door het gebruik van de scannerdata kan het CBS meten hoe het zit met de verkoop van sinterklaassnoepgoed. Uit die gegevens blijkt dat de verkoop van sinterklaassnoepgoed dit jaar twee weken later op gang kwam dan vorig jaar. Vooral in de week voorafgaand aan de intocht van de Sint wordt veel snoepgoed gekocht. In de week na de intocht vielen verkopen wat tegen, maar in aanloop naar pakjesavond ging in de daaropvolgende week toch weer meer over de toonbank dan een jaar geleden. Vanaf de start van de verkoop tot twee weken na de intocht in 2016 is ruim 6 procent minder snoepgoed verkocht. Het CBS verwacht dat de piek nog moet komen, omdat ook vorig jaar in de week van pakjesavond het meeste snoepgoed werd verkocht.

Nico van Scheijndel

5 december 2016

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.