Proud to be Senior

Internationale goede doelen worden door de Nederlanders niet erg vertrouwd. We geven ons geld liever aan doelen die in Nederland actief zijn.

Als we ons geld aan goede doelen geven dan doen we dat het liefst aan goede doelen die in Nederland actief zijn. De beste naam in het onderzoek van merkenonderzoeksbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy heeft het Koningin Wilhelmina Fonds. Enig lichtpuntje voor de internationale goede doelen is dat hun positie in de merkenlijst zich na jaren van daling stabiliseert. Het onderzoek werd onder 2000 Nederlanders gehouden.
Naast het KWF zijn het Rode Kruis en de Stichting Kinderen Kankervrij (KIKA) hoog gewaardeerd op en respectievelijk tweede en derde plaats. Volgens het onderzoek hebben goede doelen die zich richten op het verbeteren van de situatie in eigen land, duidelijk een streepje voor bij de gemiddelde Nederlander.
In het onderzoek valt de slechte reputatie van natuurorganisaties op. Ondanks dat we warme gevoelens hebben bij de natuur, hebben natuurorganisaties een weinig sympathieke en zelfs enigszins arrogant imago.
De Telegraaf deed een eigen onderzoekje naar goede doelen onder haar lezers. Uit dit onderzoek blijkt dat de meeste donateurs tussen de € 1 en € 100 per jaar doneren, 15 procent geeft meer. De meeste respondenten (driekwart) vertrouwen er niet op dat hun donatie ook daadwerkelijk ten goede komt aan het goede doel. Een reden om een goed doel niet of minder te geven is als de directeur een te hoog salaris ontvangt.

Nico van Scheijndel

21 juli 2016

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.