Proud to be Senior

Het blijft moeilijk om compensatie te krijgen na een vertraagde vlucht. De vliegmaatschappijen lijken er alles aan te doen om compensatie te voorkomen.

Vorig jaar zouden 150.000 Nederlanders recht hebben gehad op een compensatie van 66 miljoen euro wanneer ze allemaal hun compensatie hadden gekregen na een vertraagde vlucht. Volgens twee bedrijven die zich bezig houden met het claimen van de compensatie namens de passagiers, is nog niet de helft uitbetaald. De schatting van 150.000 Nederlandse passagiers is gedaan door EUclaim en Vlucht-vertraagd.nl. Volgens hen betrof het in 2015 2798 vertraagde vluchten, waarin ongeveer 420.000 passagiers zaten onder wie zo schatten zij 150.000 Nederlanders.
De compensatie per passagier varieert van 250 euro voor een korte Europese vlucht met een vertraging van 3 uur of langer, tot 600 euro voor een vlucht buiten Europa. Die compensatie ontvangen zij vaak niet, omdat vliegmaatschappijen en dan vooral de prijsvechters alle trucen uit de kast halen om compensatie te voorkomen. Zo delen volgens directeur Tom Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl stewardessen vouchers van € 75 uit ter compensatie. Passagiers die dergelijke vouchers aannemen, verliezen daarmee hun recht om de juiste compensatie te claimen. Verder zijn ontkennen, afwijzen en vertragen methodes om compensatie te voorkomen. Er worden bijvoorbeeld steeds nieuwe eisen gesteld door de vliegmaatschappij. Of de klant ontvangt een cheque die hij slechts met veel gedoe en kosten kan innen bij een bank. Dat dan in de hoop dat de klant het erbij laat zitten.
Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport houden de meeste airlines zich aan de regels. Volgens Vlucht-vertraagd is dat een vertekend beeld omdat weinig mensen de weg naar de inspectie weten te vinden.

Nico van Scheijndel

27 juni 2016

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.