Proud to be Senior

De Nederlandse supermarkten scoren gemiddeld een 7,8 op het gebied van seniorvriendelijkheid, maar er kan nog veel verbeterd.

Ouderenorganisatie Unie KBO heeft onderzoek gedaan naar hoe ouderen de supermarkt beleven en hoe die beleving te verbeteren. Uit het onderzoek blijkt dat een derde van de ouderen wil dat winkelen in de supermarkt gemakkelijker en aangenamer wordt. De gangpaden moeten breder, hulp bij het inpakken of tillen van zware boodschappen en aanwezigheid van toiletten, zou prettig zijn.
Het onderzoek werd gedaan onder 850 65-plussers. Hen werd gevraagd naar respectievelijk de vriendelijkheid van het personeel, speciale service voor senioren, ruimte en bewegwijzering, bereikbaarheid en parkeren, het betaalgemak en veiligheid. De supermarkten in Nederland scoren onder de doelgroep 65-plus allemaal een ruime voldoende: op alle onderdelen samen een 7,8 als gemiddeld rapportcijfer. Supermarktketen Plus gaat met 8,4 aan kop, gevolgd door Jumbo met een 7,9.
Zorgenkindje in het onderzoek is de hulp bij het dragen van zware boodschappen en thuisbezorging. Aldi en Dekamarkt scoren het slechtst, met respectievelijk een 4,8 en 5,2 op dit gebied. Het gemiddelde op dit onderdeel voor alle supermarkten is slechts een 6,4.
De vier grootste ergernissen van 65-plussers in de supermarkt zijn: de wachtrijen bij de kassa (23%), slecht voorraadbeheer (16%) en andere klanten (10%). Bij die andere klanten is de grootste ergernis het winkelwagentje dat in de weg staat (33%) en voordringen bij de kassa (16%). En een op de tien senioren voelt zich soms opgejaagd in de supermarkt door andere klanten.

Nico van Scheijndel

14 april 2016

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.