Proud to be Senior

Energieleverancier Essent moet bij het afsluiten van een energiecontract in een elektronicawinkel of bouwmarkt de klant veertien dagen bedenktijd geven.

 

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft bepaald, dat energieleverancier Essent de klanten die zij in elektronicawinkels of bouwmarkten werft veertien dagen bedenktijd moet geven. Volgens de ACM gaan mensen niet naar een dergelijke winkel voor een energiecontract, maar krijgen ze de aanbieding in de winkel van een driejaarcontract en een kortingsbon van € 150. De ACM beschouwt deze vorm van verkoop door Essent daarom als ‘verkoop buiten de verkoopruimte’. Dat is een vorm van verkoop die te vergelijken is met verkoop op straat of aan de huisdeur. De consument is bij een dergelijke verkoop niet voorbereid en kan daardoor te snel beslissen en achteraf spijt krijgen. Om de consument beter te beschermen geldt daarom een bedenktijd van twee weken. De uitspraak van de ACM heeft ook betrekking op andere bedrijven die hun klanten winnen in de winkel van een ander. Het besluit heeft dan ook een brede werking volgens de toezichthouder.

Essent legt zich neer bij de uitspraak van de ACM en gaat conform de regels consumenten over hun rechten informeren. De uitspraak van de ACM heeft geen terugwerkende kracht.

Nico van Scheijndel

Bron: nu.nl

 

2 december 2015

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.