Proud to be Senior

De Consumentenbond gaat samen met de banken zoeken naar een oplossing waarmee foutief overgemaakt geld eenvoudiger terug te halen valt.

 

Sinds de invoering van het nieuwe banknummer, het Internationaal Bank Account Nummer (IBAN) worden er meer fouten gemaakt bij het overboeken van geld. Dit foutief overgemaakt geld vervolgens terugkrijgen is vervolgens erg moeilijk. De banken en betaler kunnen de ontvanger vragen het geld terug te boeken. Doet de ontvanger dat niet, dan rest de rechter en dan moet het foutief overgemaakt bedrag opwegen tegen de kosten als je het geld al ooit terug ziet.

De Consumentenbond en de banken gaan nu overleggen over hoe dit lastige probleem op te lossen is. Eenvoudig lijkt het niet te worden, want er liggen nogal wat juridische obstakels op de weg. Een oplossing zal de vele mensen en bedrijven die geld foutief overgeboekt hebben echter zeer welkom zijn. In de periode voor de definitieve invoering van IBAN pasten de banken een automatische omzetting naar het nieuwe lange nummer toe. Tikfouten leidden toen al tot zo’n 4500 misbetalingen per maand waarmee maandelijks een bedrag van 18 miljoen euro was gemoeid, bleek in april 2014 uit een reactie van minister Jeroen Dijsselbloem op Kamervragen.

Ondertussen hebben de banken de site, waar je een oud bankrekeningnummer kon omzetten vanwege de hoge kosten gesloten. Toch gaat deze site spoedig weer open, omdat betrouwbare omrekensites moeilijk te vinden zijn en er ook al frauduleuze sites actief zijn, die het oude rekeningnummer omzetten naar het eigen bankrekeningnummer.

Nico van Scheijndel

8 juni 2015

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.