Proud to be Senior

Onlangs diende een zaak van een consument die weigerde zijn online bestelling volledig vooruit te betalen. De rechter heeft geoordeeld dat dit niet mag, ook niet als zelf afhalen een optie is.

 

Een internetondernemer die in zijn algemene voorwaarden opneemt dat de klant een gekocht product 100 procent vooruit moet betalen, voordat er geleverd wordt is fout bezig. Onlangs wees de rechtbank Midden-Nederland een internetondernemer terecht. Een consument die computeronderdelen kocht en volgens de leveringsvoorwaarden het gehele bedrag vooruit moest betalen weigerde dat, omdat de wet zegt dat 50 procent het maximum vooruit te betalen bedrag is. De ondernemer weigerde vervolgens  te leveren. De consument maakte er vervolgens een zaak van en nu is door de rechter bevestigd dat 50 procent vooruit betalen het maximum is. Ook het argument van de ondernemer dat de klant het product ook zelf op kon halen bij de winkel houdt bij de rechter geen stand. Dat argument is volgens de rechter alleen valide wanneer er veel afhaalpunten zijn zoals bij netwerken van PostNL en Kiala.

Om van het probleem van vooruitbetalen af te zijn, leveren ondernemers hun producten vaak onder rembours of met een (digitale) acceptgiro. Levert een internetondernemer een dienst, dan mag hij wel het volle bedrag ineens en vooraf in rekening brengen.

Nico van Scheijndel

20 mei 2015

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.