Proud to be Senior

Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken vindt het niet nodig om in te grijpen bij autoverzekeraars die geen nieuwe verzekerden van 65 jaar of ouder willen.

 

Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken vindt het te billijken dat verzekeraars klanten boven een bepaalde leeftijd weigeren. De verzekeraars hebben volgens de minister de ruimte om een afweging van risico’s te maken. Bovendien zijn er volgens de minister nog voldoende en zelfs steeds meer autoverzekeraars die wel nieuwe klanten van 65 jaar of ouder accepteren.

De minister antwoord op vragen die door 50Plus Kamerlid Klein waren gesteld naar aanleiding van het nieuws dat autoverzekeraars nog steeds nieuwe klanten weigeren als ze ouder zijn dan 64 jaar (Nieuws 23 januari 2014). Volgens de minister  “Hebben verzekeraars een zekere vrijheid acceptatienormen te hanteren en daarbij in beginsel de leeftijd van de verzekerde mee te wegen. Risicobepalende factoren zijn lichamelijke en geestelijke conditie, schadeverleden en andere individuele omstandigheden van de aspirant-verzekerde. Deze factoren kunnen samenhangen met leeftijd”. Wel vindt de minister dat verzekeraars leeftijdscriteria zorgvuldig moeten hanteren:Zij moeten zich daarbij mede bewust zijn van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid”.

Naast het weigeren van nieuwe klanten op grond van leeftijd, variëren verzekeraars ook met de premiehoogte. De premie kan hoger zijn naarmate de chauffeur jonger of juist ouder is. Verzekeraars die nieuwe klanten van 65 jaar niet weigeren en ook de premie niet verhogen als de klant ouder is zijn: ABN AMRO, Bruns en Brink, Delta Lloyd, OHRA, Inshared en ZLM.

 

Nico van Scheijndel

7 maart 2014

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.