Proud to be Senior

Het jarenlange touwtrekken over de hoogte van een schadevergoeding na letsel moet van Stichting De Ombudsman veel korter. Vandaag brengt zij een rapport uit met aanbevelingen.

Slachtoffers van het verkeer, een bedrijfsongeval of door medische falen moeten nu jaren vechten voor hun gelijk en de hoogte van de schadevergoeding. Dat is vooral voor de slachtoffers niet wenselijk. Om dit te voorkomen is in 2006 de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) ontwikkeld en ingevoerd. Uit het onderzoek van de Stichting de Ombudsman blijkt echter dat van alle 739 onderzochte zaken slecht 25 procent van de slachtoffers van het bestaan van de GBL afwist. Volgens het Verbond van Verzekeraars niet zo gek, want tweederde van de onderzochte zaken dateren van ver voor de invoering van de GBL. Toch onderschrijft het verbond de aanbevelingen van Stichting De Ombudsman wel. Zo vindt zij dat de GBL direct naar de slachtoffers gezonden mag worden door de verzekeraars, nu mag dat alleen aan de belangenbehartiger. Ook het voorleggen van het dossier aan een voor beide partijen onafhankelijke partij wanneer het dossier langer dan tweeëneenhalf jaar oud is heeft hun sympathie. Een dergelijke second opinion kan de afwikkeling bespoedigen.
Het onderzoek van Stichting De Ombudsman heeft voor 88 procent betrekking op letselschade uit verkeer en bedrijf. Letselschade na een medische ingreep is echter veel minder gemakkelijk vast te stellen, de procedure kan daardoor bijna eindeloos slepen. Om dit te voorkomen is in de zomer van 2010 de Gedragscode Openheid Medische Incidenten  geïntroduceerd. Deze gedragscode bevat aanbevelingen om de positie van slachtoffers van medische fouten te verbeteren.
Volgens het Verbond van Verzekeraars wordt momenteel negentig procent van alle verkeers en bedrijfsletselschadezaken  binnen twee jaar afgerond. Bovendien wordt het aantal langlopende zaken steeds minder. Wie wat betreft de afwikkeling van de letselschade zaken het meeste gelijk heeft is niet zo belangrijk, dat letselschade snel wordt afgewikkeld wel. Iedere ontwikkeling die daar aan bijdraagt is welkom.

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.