Proud to be Senior

Het komt nog te vaak voor dat we op phishing-mails klikken, met alle (financiƫle) gevolgen van dien.

Deze week is de zesde campagne gestart die ons bewust moeten maken dat het gevaar van phishing er nog steeds is en steeds geraffineerder wordt. Met phishing-mails willen slecht willenden gegevens van de ontvanger achterhalen om ze daarna te bestelen of anderszins geld afhandig te maken. Uit onderzoek van Fox-IT en Motiv blijkt dat een op de vijf mensen nog steeds klikt op linkjes in phishing-mails.
Uit onderzoek van de ANBO deze zomer bleek dat 85 procent van de 3700 respondenten zei alert te zijn op phishing en 45 procent zei nooit op linkjes te klikken. Omdat phishing-mails steeds beter worden en steeds minder goed te onderscheiden zijn van echte mails, is het waarschijnlijk dat er veel phishing-mails niet herkend worden.
De methoden om gegevens los te krijgen van de ontvanger zijn divers. Vaak zijn de phishing-mails niet van echte mails van bedrijven, vaak banken, te onderscheiden. Er zijn nep-mails van organisaties met het verzoek om je te registeren of gegevens door te geven. En er zijn mails waarin gewag wordt gemaakt van een gewonnen prijs. Klikt de ontvanger door, dan blijkt er alles behalve een prijs gewonnen. Er worden dan wachtwoorden, creditcardgegevens of zelfs geld gevraagd.
De campagne deze week is bedoeld om gebruikers van het internet bewuster te maken van phishing-mails en zich beter te (laten) beschermen op het internet.

Nico van Scheijndel

4 oktober 2017

Comments are closed.

twitter.com/@proudtobesenior

proudtobesenior

Neem contact met ons op

Neem contact op

Copyright © Proud to be Senior. All rights reserved.